پشتیبانی 24/7

021-28421310

ارسال سراسر ایران

برای تهران و شهرستان ها

چه محصولاتی را می توان با دستگاه خشک کن، خشک کرد؟

محصولات خشک کن
فهرست مطالب

مقدمه

چه محصولاتی را می توان با دستگاه خشک کن، خشک کرد؟ | خشک کن یکی از تجهیزات اصلی راه اندازی خط تولیدی میوه خشک کن است. این خط تولید یکی از پرسودترین و پردرآمدترین خطوط تولیدی محسوب می‌شود که می‌توان با تجهیزات و امکانات کم راه اندازی کرد. اگر شما جزء افرادی هستید که می خواهید برای خود کسب و کار جدید با سرمایه اندک راه اندازی کنید به شما تولید چیپس میوه را پیشنهاد می کنیم.

برای شروع این کار به کارگاه بزرگ و یا کارخانه و حتی مغازه نیاز ندارید، تنها کافیست چند عدد دستگاه خشک کن میوه تهیه کرده و در گوشه ای از منزل خود قرار دهید و نگران اجاره مغازه نباشید.

امروزه بیشتر افراد به دلیل ترافیک کاری به خرید اینترنتی روی آورده اند بنابراین پیشرفت در این حرفه کار دشواری نیست، شما می توانید با راه اندازی سایت اینترنتی و یا ایجاد کانال های فروش در شبکه های اجتماعی به ثبت سفارش و ارسال محصولات به تمام نقاط کشور به کسب و کار خود رونق بخشید.

رمز موفقیت شما در این حرفه در وهله اول پشتکار و در مرحله بعد تولید محصولات با کیفیت است که باید به برنامه کاری خود اضافه کنید. از دیگر محصولاتی که با دستگاه خشک کن می‌توان خشک نمود، میوه خشک حبه‌ای و میوه خشک شکری است که تولید آن حاشیه سود بسیار بالایی در ایران دارد. در ادامه مقاله به بررسی جامع این موضوع می‌پردازیم.

فردی در حال خشک کردن میوه توسط دستگاه خشک کن

دستگاه خشک کن چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانیم خشک کن چیست و چه کاربردی در صنعت دارد. دستگاه خشک کن میوه جزو دستگاه‌های پرکاربرد و پرسود در صنعت و کسب و کارهای صنعتی به حساب می‌آید که با هزینه کم می‌توان برای خرید آن اقدام کرد.

از دستگاه‌های خشک کن برای خشک کردن انواع مواد غذایی و خوراکی، دارویی و شیمیایی می‌توان استفاده نمود. قیمت این دستگاه‌ها با توجه به ظرفیت و نوع دستگاه، متفاوت است و قیمت ثابتی ندارد اما می‌توان با سرمایه کم برای راه اندازی آن اقدام کرد.

دستگاه خشک کن، مواد مغذی درون محصولات و مواد غذایی را حفظ می‌کند و از بین نمی‌برد. پس نیاز نیست نگران از بین رفتن مواد مغذی و مفید درون محصولات خشک شده باشید. این دستگاه‌ها فقط آب و رطوبت درون مواد غذایی را خشک می‌کنند و آسیبی به بافت آن نمی‌رساند.

چه محصولاتی را میتوان با دستگاه خشک کن، خشک کرد؟

مزایای استفاده از دستگاه خشک کن چیست؟

امروزه میوه خشک به یکی از میان وعده های خوشمزه تبدیل شده است که به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد بین افراد از محبوبیت بالایی برخوردار است و جایگاه ویژه ای هم در برنامه غذایی افراد قرار گرفته است. این میوه ها معمولا در دستگاه های به خصوصی خشک می شوند که مزایا و معایب خاص خود را دارند.

نکته قابل توجه در انتخاب این دستگاه ها به مشخصات فنی آن وابسته است، در واقع هر چه قدر امکانات تعبیه شده در دستگاه زیاد باشد کارایی آن نیز به طبع بالا می رود. بنابراین در خرید دستگاه خشک کن توجه به عملکرد دستگاه بسیار ضروری می باشد. در ادامه می خواهیم به بررسی مزایای استفاده از دستگاه خشک کن بپردازیم.

  • یکی از مهم ترین مزایای استفاده از دستگاه های خشک کن جلوگیری از هدر رفتن و پوسیده شدن مواد غذایی است.
  • دومین مورد مربوط به استفاده آسان از دستگاه می باشد و نیاز نیست دوره خاصی برای یادگیری و راه اندازی آن بگذرانید فقط کافی است محصولات را روی سینی بچینید و دمای مناسب آن را تنظیم کرده و دکمه پاور را بزنید.
  • سومین مزیت استفاده از این دستگاه ها خشک کردن مواد غذایی در حجم بالا در مدت زمان کوتاه می باشد، دستگاه های میوه خشک کن به دلیل سینی های به کار رفته در چندین ردیف قادر است میوه های زیادی در خود جای دهند.
  • اگر می خواهید ارزش غذایی محصولاتی که خشک می کنید حفظ شود استفاده از دستگاه های خشک کن به شما پیشنهاد می شود که  آنزیم ها و ویتامین های مغذی محصولات هدر نرفته و باقی می ماند.

شخصی در حال فروش اینترنتی محصولات خشک کن

معایب استفاده از دستگاه خشک کن

هر دستگاه در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز با خود به همراه دارد یکی از معایب اصلی استفاده از دستگاه های خشک کن مصرف بالای برق در آن ها می باشد همچنین تولید صداهای ناهنجار یکی دیگر از مضرات استفاده از این دستگاه ها می باشد که برای برخی افراد بسیار آزار دهنده می باشد.

تغییر رنگ میوه ها از ایرادات دیگر این دستگاه ها می باشد که به دلیل اعمال دمای بالا برای خشک کردن میوه ها این تغییر رنگ کاملا طبیعی بوده و ارزش غذایی محصول را حفظ می نماید.

توجه به این نکته ضروری می باشد که در برخی کارخانه ها برای جلوگیری از تغییر رنگ محصولات به آن ها ترکیبات گوگردی اضافه می کنند که بسیار مضر و سرطان زا می باشد. در خرید محصولات خشک شده به این موارد توجه نمایید تا دچار عارضه نشوید.

چه محصولاتی را می توان با دستگاه خشک کن، خشک کرد؟

از گذشته تا به‌ حال خشک کردن و نگهداری میوه و سبزیجات در بین مردم متداول و رایج بوده است. مردم برای افزایش ماندگاری این مواد غذایی و محصولات آن‌ها را با روش‌های سنتی خشک می‌کردند. اما امروزه به دلیل توسعه و پیشرفت صنعت و همچنین امکان استفاده از انواع میوه‌ها در فصول مختلف سال فروش میوه و سبزیجات خشک رونق بسیاری گرفته است.

نه تنها بازار فروش داخلی این محصولات رو به‌ رشد است بلکه بازار صادرات آن هم داغ و پرسود است. در ادامه بحث، چه محصولاتی را می‌توان با دستگاه خشک کن، خشک کرد می‌توانیم به محصولاتی مانند انواع سبزیجات و میوه‌ها مانند سیب، هلو، زردآلو و… که جزو میوه‌های خشک پرطرفدار هستند اشاره نمود.

بررسی انواع دستگاه‌های خشک کن

دستگاه خشک کن از نظر تکنولوژی ساخت و تکنیک به چند دسته تقسیم می‌شود و هر کدام کارایی و ویژگی خاص خود را دارد. در نظر داشته باشید که کیفیت محصول ورودی و خروجی از عوامل مهم در خشک کن‌های میوه و سبزی است.

انواع میوه خشک

دستگاه خشک کن به روش انجماد

خشک کن های freeze dryer یا دستگاه خشک کن به روش انجماد از جمله دستگاه‌هایی هستند که کیفیت محصولات نهایی را ارتقا می‌دهند و میوه و سبزیجات خشک بی نظیری را تولید می‌کنند.

هزینه استفاده و نگهداری از این دستگاه بسیار بالا است و همین امر موجب افزایش قیمت محصول نهایی می‌گردد. اگر هزینه تمام شده محصول بالا باشد قیمت فروش آن بیشتر است و در نتیجه بازار  بسیار محدودی خواهد داشت.

در خشک کن های انجمادی تخلیه آب میوه با استفاده از فرایند تصعید در فشار پایین انجام می‌شود و بافت محصول آسیب کمتری می‌بیند در نهایت محصول با کیفیت‌تری تولید می‌شود.

 

دستگاه خشک کن انجماد یک وسیله است که برای خشک کردن مواد غذایی با استفاده از انجماد آن‌ها استفاده می‌شود. در این روش، مواد غذایی در داخل دستگاه قرار می‌گیرند و دمای بسیار پایینی که معمولاً در حدود -40 درجه سانتیگراد یا پایین‌تر است، تولید می‌شود.
روش کار دستگاه خشک کن به روش انجماد به این صورت است که هوای سرد و خشک در داخل دستگاه تولید می‌شود و به مواد غذایی منتقل می‌شود. این هوا سرد، رطوبت موجود در مواد غذایی را انجماد می‌کند و آب موجود در آن‌ها به صورت بلورهای یخ شکل تبدیل می‌شود.
در مرحله بعد، دستگاه با افزایش تدریجی دما، بلورهای یخ را تبخیر می‌کند و به صورت بخار از مواد غذایی دور می‌شود. این فرایند به عنوان زیر بخارشناسی شناخته می‌شود.
دستگاه خشک کن به روش انجماد
استفاده از دستگاه خشک کن به روش انجماد برخی مزایا را دارد، از جمله حفظ طعم و مواد مغذی غذا، حفظ رنگ و بافت مواد غذایی، و طولانی کردن ماندگاری آن‌ها. در این روش، نیازی به استفاده از افزودنی‌ها یا شیرین‌کننده‌ها نیست و مواد غذایی به طور قابل توجهی حجم کمتری نسبت به حالت خام دارند.
به هر حال، برای استفاده بهینه از دستگاه خشک کن به روش انجماد، به دستورالعمل‌های تولید کننده و نکات ایمنی و بهداشتی مناسب توجه کنید. همچنین، زمان و دمای مناسب برای خشک کردن هر نوع مواد غذایی را رعایت کنید تا بهترین نتایج را بدست آورید.

دستگاه خشک کن مایکرو

در این نوع دستگاه‌های خشک کن از امواج مایکرو برای گرم کردن و تخلیه آب میوه و سبزیجات استفاده می‌شود. این دستگاه سرعت کار بسیار بالایی دارد و در مدت زمان کمی می‌تواند مقدار خروجی بالایی داشته باشد. دستگاه خشک کن مایکرو به دلیل برقی بودن، مصرف برق بالایی دارد.

در نتیجه باید هزینه‌های برق را نیز در نظر داشته باشیم. دستگاه مایکرو دارای هزینه ساخت و نگهداری بالایی بوده و در نهایت قیمت محصول را افزایش می‌دهد و توجیه اقتصادی کمتری برای مشتریان داخل کشور دارد.

دستگاه خشک کن مایکرو یک نوع خشک کن میوه و سبزیجات است که از تکنولوژی مایکروویو برای خشک کردن مواد غذایی استفاده می‌کند. این دستگاه با استفاده از امواج مایکروویو، رطوبت مواد غذایی را تبخیر کرده و آن‌ها را به صورت خشک و ماندگار تبدیل می‌کند.
روش کار دستگاه خشک کن مایکرو بر اساس اصل تولید امواج مایکروویو استوانه‌ای است. مواد غذایی روی صفحه‌ای درون دستگاه قرار می‌گیرند و امواج مایکروویو به آن‌ها تاب می‌زنند. این امواج باعث ایجاد ارتعاشات در مولکول‌های آب موجود در مواد غذایی می‌شوند و رطوبت را تبخیر می‌کنند. این رطوبت به صورت بخار از دستگاه خارج می‌شود و مواد غذایی به صورت خشک و ماندگار باقی می‌مانند.
دستگاه خشک کن مایکرو

خشک کن خورشیدی

یکی از به‌ روزترین و جدیدترین دستگاه‌های خشک کن محصولات، خشک کن خورشیدی برای میوه و سبزیجات است. در این خشک کن‌ها از نور خورشید برای تأمین گرمای مورد نیاز دستگاه استفاده می‌شود. این دستگاه به دو روش مستقیم و غیر مستقیم کار می‌کند.

عملکرد روش مستقیم به این شکل می باشد که تمامی محصولات قابل خشک شدن را درون یک محفظه ای که قسمت بالای آن شیشه است قرار می دهند؛با تابش مستقیم نور خورشید به داخل آن، محفظه گرم شده و آب درون آن خارج شده وبه مرور زمان میوه خشک می گردد.

اما در روش غیر مستقیم آن دستگاه طوری طراحی می‌شود که محفظه جذب گرما جدا از محفظه خشک کن باشد. در این روش گرما توسط قسمت جذب کننده دستگاه جذب می‌شود و باعث داغ شدن و گرم شدن هوای داخل محفظه می‌گردد و هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند.

در نهایت هوای داغ وارد محفظه محصولات شده و از بین آن‌ها عبور کرده و باعث خشک شدن آن‌ها می‌شود. دستگاه خشک کن خورشیدی از انواع بسیار خوب و پرطرفدار خشک کن میوه و سبزیجات است که می‌توان از آن‌ها در مناطق مختلف برای تولید محصولات باکیفیت استفاده کرد.

 

حتما بخوانید ... !  بررسی مزایا و معایب استفاده از دستگاه خشک کن میوه

 

خشک کن به روش هوای داغ

یکی از به‌صرفه‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌ها در این زمینه، دستگاه‌هایی هستند که با روش هوای داغ کار می‌کنند. این دستگاه‌ها با قیمت بسیار مناسب بهترین گزینه برای خشک کردن میوه و سبزیجات است. در این دستگاه خشک کن میوه، هوای داغ باعث خروج رطوبت و آب درون میوه و سبزیجات می‌گردد.

سیستم سیرکولاسیون حرکتی و گردش هوا درون این دستگاه پیچیده‌ترین قسمت آن است که گرما را به صورت یکنواخت طولی و عرضی انتقال می‌دهد و سپس به کوره اصلی باز می‌گرداند.

خشک کن به روش هوای داغ یک وسیله‌ای است که برای خشک کردن مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و گوشت، استفاده می‌شود. این وسیله با استفاده از هوای گرم و خشک، رطوبت مواد غذایی را تبخیر می‌کند و آن‌ها را به صورت خشک و ماندگار تبدیل می‌کند.
روش کار خشک کن‌های هوای داغ به این صورت است که هوای گرم و خشک توسط یک فن در داخل دستگاه تولید شده و به داخل خشک کن هدایت می‌شود. سبد یا صفحاتی وجود دارد که مواد غذایی روی آن‌ها قرار می‌گیرند. هوای گرم و خشک به اطراف مواد غذایی می‌گذرد و رطوبت آن‌ها را تبخیر می‌کند. سپس رطوبت به صورت بخار از دستگاه خارج می‌شود.
خشک کن‌های هوای داغ دارای تنظیمات مختلفی برای دما و زمان خشک کردن هستند. با تنظیم دما و زمان مناسب، می‌توانید مواد غذایی را به درستی خشک کنید تا طعم، بافت و مواد مغذی آن‌ها حفظ شود.
استفاده از خشک کن هوای داغ مزایایی مانند سهولت و سرعت خشک کردن، حفظ مواد مغذی، ماندگاری بالا و قابلیت تنوع در خشک کردن انواع مواد غذایی را دارد. همچنین، با استفاده از خشک کن هوای داغ، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات فصلی را در زمان‌هایی که به آن‌ها دسترسی محدود است، خشک کنید و در دسترس خود داشته باشید.
حتما بخوانید ... !  خواص میوه خشک و 7 معجزه آن برای بدن انسان

و اما چه میوه ها و محصولاتی را می توان خشک کرد ؟

میوه خشک ها محصولاتی مغذی و پر انرژی می باشند که جایگزین آنها با سایر تنقلات مضر و مصنوعی می تواند عمر و سلامت بدن را افزایش دهند در ادامه به توضیح تعدادی از میوه خشک های مفید می پردازیم.


انواع میوه های اسلایسر شده برای خشک کردن

1- سیب

سیب یکی از بهترین میوه هایی است که در ایران بسیار زیاد نسبت به سایر میوه جات یافت می شود که از لحاظ قیمتی نیز نسبتا به صرفه تر می باشد ، سیب خشک شده می تواند یک میان وعده و به عنوان جایگزین تنقلات دیگر استفاده نمود همچنین می توان برای انواع غذا ها و یا دسر به عنوان چاشنی استفاده کرد.

2- موز

یکی از میوه هایی که هم خشک شده و تازه آن بسیار محبوب و خوش طعم است موز می باشد که طعم شیرین و ملایمی دارد ،به دلیل اینکه موز تازه سریع فاسد و سیاه می شود به راحتی می توان آن را خشک نمود و مدت طولانی نگهداری کرد که به عنوان یک میان وعده مقوی مورد استفاده قرار می گیرد.

3- پرتقال

پرتقال تازه و خشک شده طعمی شیرین و نسبتا ترشی دارد اما از خشک شده میوه پرتقال می توان به عنوان چاشنی برای انواع دسر ها ، غذا همچنین تزئین کردن استفاده نمود.

4- انگور

خشک شده میوه انگور را همه می شناسیم که با خشک کردن این میوه کشمش به دست می آید که محصولی پر انرژی در تمامی فصل ها به خصوص در فصل زمستان می باشد که می توان مصرف نمود. برای خشک کردن انگور توصیه می شود از انگور های که بدون هسته و یا هسته های ریزتری دارند استفاده نمود .

5- طالبی

طالبی یکی از میوه های می باشد که به دلیل آبدار بودن آن زمان زیادی را برای خشک کردن صرف می کند . اما از این میوه نیز مانند سایر میوه جات می توان به عنوان یک میان وعده بسیار خوش طعم استفاده کرد برای اینکه طالبی کمی ترد باشد می توان ضخامت اسلایس آن را نازک کنید .

6- کیوی

خشک شده ی کیوی برای کسانی که زیاد طعم شیرینی را دوست ندارند مناسب می باشد. با خشک کردن کیوی طعمی ترش و شیرین بدست می آید که می توان به تنهای و یا با سایر میوه های خشک شده مصرف کرد.

علاوه بر این میوه ها می توان بسیاری از میوه جات و سبزیجات حتی چای و گیاهان دارویی را نیز توسط تولیدی دستگاه خشک کن میوه خشک نمود.

جمع بندی دستگاه خشک کن

ما در این مقاله به بررسی جامع دستگاه خشک کن و اینکه چه محصولاتی را می‌توان با دستگاه خشک کن، خشک کرد و مزایا و معایب استفاده از دستگاه های خشک کن پرداختیم و با آن‌ها آشنا شدیم. همانطور که گفتیم خشک کردن محصولات یکی از بهترین و به صرفه ترین روش‌های نگهداری از مواد غذایی است که به وسیله خشک کن ها صورت می‌گیرد.

کاهش و حذف عوامل بیماری ‌زا و افزایش طول عمر مواد غذایی، از دلایل عمده خشک کردن محصولات و مواد غذایی به حساب می‌آید، زیرا محیط‌ های مرطوب زمینه مناسب برای رشد باکتری ها و آلودگی‌ها هستند. محصولاتی که می‌توان توسط دستگاه های خشک کن، خشک کرد شامل انواع مواد و محصولات غذایی مانند میوه و سبزیجات است که بر اساس نیاز شما صورت می گیرد.

۲ دیدگاه در “چه محصولاتی را می توان با دستگاه خشک کن، خشک کرد؟

  1. راد گفت:

    من میخوام یک دستگاه میوه خشک کن خانگی تهیه و توی خونه اینکارو انجام بدم.اما نمیدونم کدوم بسته بندی برای من مناسبتره.بسته بندی از جنس کرافت یا بسته بندی پلاستیکی ؟ و اینکه ایا میوه خشک شده نیاز به ماده نگهدارنده داره ؟

    1. آریا تجهیزات گفت:

      سلام ، جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا بطور کامل راهنماییتون کنند ( تماس با ما )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟