پشتیبانی 24/7

021-28421310

ارسال سراسر ایران

برای تهران و شهرستان ها

10 نکته مهم برای انتخاب بهترین رطوبت ساز سالن پرنده

رطوبت ساز پرندگان
فهرست مطالب
فهرست محتوا

رطوبت و دما نقش بسزایی در زندگی تمام حیوانات بخصوص پرندگان زینتی و خانگی دارد، در طبیعت با توجه به آب و هوای منطقه زندگی پرندگان رطوبت نسبتا مناسب و متعادلی دارند اما برای پرندگان زینتی و خانگی و یا در سالن های پرورش پرندگان آیا رطوبت مناسبی تامین میشود ؟ بیشتر پرندگان در مناطق مرطوب و گرمسیری تعلق دارند که رطوبت 45 درصدی را دارد.ما نیز در محل نگهداری پرندگان باید بتوانیم چنین رطوبتی را تامین کنیم تا زندگی راحتری را همانند طبیعت داشته باشند جهت تامین چنین رطوبتی میتوان از دستگاه رطوبت ساز استفاده نمود. چرا که کمبود رطوبت میتواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله : عفونی ،مشلات تنفسی در بدن پرنده شود.

وجود علائم و نشان هایی در پرندگان میتواند ما را از کمبود رطوبت در پرنده آگاه سازد از جمله این علائم میتوان به خارش در دهان و بینی ، آبریزش ، تکان های مکرر سر و… اشاره نمود. ما در این مقاله سعی کردیم به ۱۰ نکته مهم برای انتخاب بهترین رطوبت ساز سالن پرنده بپردازیم تا شما با اطلاع کامل سیستم رطوبت ساز پرندگان را انتخاب کنید.

محیط مناسب برای نگهداری پرندگان در منزل

پرنده را باید در یک محیط آرام، بدون سر و صدا و استرس نگهداری کنید. زمانی که پرنده به تازگی وارد خانه شما شده است در برابر هر چیزی واکنش نشان داده و دچار استرس می شود، بنابراین وجود محیط آرام در انس گرفتن پرنده و عادت کردن هرچه سریعتر او به محیط جدید تاثیر دارد. پس از ورود پرنده به مکانی جدید حداکثر 10 الی 20 روز زمان نیاز خواهد بود تا به مکان جدید عادت کند و از استرس پرنده کم شود. پس حدالامکان تا پایان این زمان نباید پرنده را از قفس بیرون آورد.

رطوبت ساز پرندگان

اتاق خواب بهترین مکان برای نگهداری او خواهد بود. آشپزخانه ، اتاق پذیرایی و بالکن به دلیل دارا بودن شرایط مناسب ، برای نگهداری پرندگان در خانه توصیه نمی شود. وجود بوی غذا و ادویه جات ، گازهای سمی و گرمای شدید در آشپزخانه ، سر و صدا و دود سیگار در اتاق پذیرایی و خطر حمله حیوانات و سرمازدگی پرنده در بالکن از جمله دلایلی هستند که این مکان ها را برای او نامناسب و خطرناک می کند.

لوازم مورد نیاز برای پرورش پرندگان در سالن 

افرادی که قصد نگهداری پرنده و پرورش پرندگان را دارد میتواندد براحتی از اینکار به درآمد رسیده و کسب و کار خود را راه اندازی کنند و با پرورش پرنده های زینتی و گران قیمت و فروش جوجه ها چند ماهه و تخم های نطفه دار به این امر دست پیدا کنند .

۱۰ نکته مهم برای انتخاب بهترین رطوبت ساز سالن پرنده

جهت شروع کسب و کار و راه اندازی سالن پرنده نیازمند لوازم و تجهیزاتی میباشد که به توضیح هریک میپردازیم:

محیط مورد نیاز جهت نگهداری 

وجود یک سالن مناسب برای انواع پرندگان با چثه های مختلف جهت نگهداری و پرورش از اولین نیازهای یک پرورش دهنده میباشد که باید بدرستی انتخاب نمود.

پرنده های زینتی کوچک چثه در فضاهای بسته مانند اتاق قابل پرورش میباشد، اما اگر می خواهید پرنده های بزرگتری مانند کبوترها و طوطی های بزرگ را پرورش دهید، توصیه میشود در فضای حصارکشی شده نگهداری و پرورش داد.

 قفس 

از دیگر لوازم مورد نیاز تهیه قفس میباشد . با اینکه امکان نگهداری در بیرون قفس و آزاد امکان پذیر میباشد اما بدلیل وجود پرندگان مختلف در سالن و احتمال درگیری در بین آنها وجود قفس ضروری میباشد ابعاد و اندازه قفس نیز بستگی به چثه پرنده دارد که میتواند بزرگ و یا کوچک باشد. قفس ها باید در ابعادی باشند که یک جفت از پرندگان به راحتی در آن نگهداری شود. و درصورتی که جفت پرندگان نر وماده اقدام به تولید جوجه کردند نیاز به یک لانه میباشد .

 لانه 

طبیعتا کسانی که پرندگان را در سالن و در تعداد بالا پرورش می دهند ، می خواهند از آنها جوجه به دست آورند و مهم ترین چیزی که جفت های نر و ماده را در کنار هم قرار خواهد داد تا به تولید جوجه اقدام کنند، لانه خواهد بود. اگر جفت ها را در قفس پرورش می دهید، باید لانه آنها را در قفس قرار دهید، اما اگر پرنده ها به صورت آزادانه در سالن زندگی می کنند، باید برای هر جفت از آنها لانه ای جداگانه ای در نظر بگیرید، معمولا لانه آنها از چوب ساخته می شود.

نشیمنگاه

معمولا اکثر پرندگان بر روی میله های نشیمن استراحت میکنند بنابراین باید به قطر و اندازه میله های استفاده شده در قفس دقت نمود و با توجه به چثه پرنده میله مناسب را جایگذاری کرد.

سیستم گرمایشی

در فصل سرد سال و مناطق سردسیر که دمای هوای پایین میباشد جهت جلوگیری از تلف شدن پرنده ها و تنظیم دمای محیط نیاز به تجهیزات گرمایشی دارید برای این منظور استفاده از هیتر های گازی و یا برقی ، بخاری کارگاهی گزینه مناسبی میباشد . لازم به ذکر میباشد در صورتی که سالن بزرگتر و صنعتی تری دارید بهتر از از چند بخاری استفاده نمایید تا دما بطور یکنواخت در تمام محیط پخش شود.

رطوبت ساز

دستگاه رطوبت ساز یکی از دستگاه هایی میباشد که در سالن های پرنده ضروری میباشد و توصیه میشود بخصوص در مناطقی که آب و هوای خشک دارند استفاده شود. همچنین در فصل زمستان که سیستم های گرمایشی روشن میباشد و باعث کاهش رطوبت میشوند ،بهتر است برای تامین رطوبت از دستگاه رطوبت ساز استفاده شود تا هوای پاک و مرطوبی درون محیط داشته باشید.

دستگاه جوجه کشی

نحوه جوجه کشی پرندگان

برای جوجه کشی پرندگان  میتوان از 2 روش استفاده نمود در روش اول پرنده های مولد بر روی تخم ها می خوابند و  جوجه کشی را انجام میدهد. اما در برخی مواقع پرنده مولد تجربه کافی برای اینکار را ندارند و تخم ها به جوجه تبدیل نمی شوند و یا  روی تخم ها بلند می شوند . بهمین دلیل اکثر افراد از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل کردن تخم های نطفه دار به جوجه استفاده میکنند که راندمان 90 درصدی را در تبدیل شدن تخم به جوجه را دارند.

دستگاه جوجه کشی پرندگان : برای تبدیل تخم پرندگان به جوجه از هر دستگاهی نمی توان استفاده کرد، چون که تخم های آنها نسبت به تخم پرنده های بومی مانند مرغ، حساس تر بوده و در صورت نامنظم بودن دما و رطوبت ، امکان جوجه شدن آنها کاهش می یابد.

با توجه به اطلاع از نحوه نگه داری پرندگان پی بردید که برای نگه داری پرندگان چه در خانه و یا در صنعت نیاز به فراهم بودن محیط مناسب برای نگهداری پرندگان هستید. که از مهمترین عوامل نگه داری ایجاد رطوبت کافی هست. با دستگاه رطوبت ساز پرندگان به راحتی می توان در هر مکان و هر مرحله از رشد پرندگان رطوبت را تنظیم کرد و بدون دغدغه به سایر عوامل رسید. برای اطلاعات بیشتر از دستگاه رطوبت ساز پرندگان نگاهی به این دستگاه می پردازیم.

انواع رطوبت ساز التراسونیک

۱۰ نکته مهم برای انتخاب بهترین رطوبت ساز سالن پرنده

دستگاه رطوبت ساز پرندگان یا به اصطلاح مه ساز ها در صنایع و مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که از مهمترین آنها می توان به گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ، سالن های کشت زعفران، آزمایشگاه ها، سرد خانه ها، هایپرمارکت ها اشاره کرد.

رطوبتساز ها عمدتا برای تامین رطوبت یک محیط مورد استفاده قرار می گیرند همچنین این دستگاه ها با توجه به نوع عملکرد و نحوه تامین رطوبت در چهار گروه بخار گرم ، بخار سرد ، مکانیکی و نازلی دسته بندی می شوند.

ما برای خرید راحتتر و افزایش اطلاعات شما به  ۱۰ نکته مهم برای انتخاب بهترین رطوبت ساز سالن پرنده میپردازیم :

1. رطوبت ساز های التراسونیک و پروانه ای در ابعاد و مدل های مختلفی با توجه به متراژ محیط طراحی و تولید میگردد که در هنگام تهیه دستگاه باید با توجه به متراژ محیط و سالن خود رطوبت ساز مناسب را انتخاب و استفاده کنید.

2. همانطور که اطلاع دارید هوای بیش از حد خشک می تواند باعث ابتلا پرندگان به آسپرژیلوس و بیماری های تنفسی گردد و به همان مقدار رطوبت زیاد نیز زمینه ای برای پیدایش قارچ هایی نظیر آسپرژیلوس و باکتری ها میباشد. بنابر این توصیه میگردد رطوبت باید بین 30 % تا 45 % باشد.

3. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت وجود رطوبت سنج در سالن پرنده  میباشد ، درصورتی که دستگاه بخور شما دارای رطوبت سنج باشد میتوانید از آن استفاده کنید در غیر اینصورت باید رطوبت سنج مناسب برای آگاهی از رطوبت محیط تهیه کنید.

4. رطوبت سازهای تبخیری بهترین انتخاب برای افرادی هستند که از پرندگان نگهداری می کنند چون از ورود میکروارگانیسم ها و مواد معدنی به هوا جلوگیری می کنند اما برای جلوگیری از اجتماع باکتری ها باید به طور مرتب تمیز شده و آب راکد داخل آن خارج شود.

5. مهم ترین در محیط و یا سالن نگهداری پرنده تامین رطوبت و همچنین تامین هوای پاک در محیط میباشد اگر چه از دستگاه رطوبت ساز در داخل سالن استفاده مینمایید اما در طول روز بهتر است اجازه ورود هوای تازه به داخل محیط داده شود چرا که در صورت عدم انجام اینکار باعث رشد و افزایش بیماری های تنفسی در سالن میشود.

6. برخی افراد بدلیل خوش بو و معطر شدن فضا به دستگاه رطوبت ساز پرندگان از گیاهان دارویی ، مواد معطر و... اضافه میکنند اما باید توجه داشته باشید که سیستم تنفسی پرندگان بسیار حساس بوده و کمترین مواد شیمیایی و یا دارویی باعث اختلال در دستگاه گوارش پرنده میشود بنابراین توصیه میشود از اینگونه مواد در داخل آب دستگاه استفاده نشود تا از ایجاد بیماری  ها و میکروب ها جلوگیری شود.

7. در هنگام استفاده از دستگاه بخور حتما دقت داشته باشید تا در جای مناسب و بدور از منقار و کنجکاوری پرنده قرار گرفته باشد و همچنین بخار تولید شده بطور یکنواخت تمام نقاط محیط را پوشش دهد.

8. انتخاب نوع و مدل رطوبت ساز نیز از نکته های مهمی میباشد که باید به آن توجه داشت با توجه به ابعاد و بزرگی سالن باید در هنگام تهیه دستگاه رطوبت ساز توجه کرد که چه تعدادی برای سالن شما مناسب و رطوبت متعادلی را تولید خواهد نمود.

9. همانطور که اطلاع دارید دستگاه بخور سرد احتمال خطر سوختگی را کاهش میدهد اما برخی دامپزشکان معتقدند که از دستگاه بخور گرم برای مرطوب کردن و تامین رطوبت داخل محیط نگهداری پرنده باید استفاده کرد زیرا گرمای آب باعث کاهش برخی از قارچ ها و باکتری ها میشود. از طرفی دستگاه بخور سرد نیز نسبت بخور گرم زمان زیادی لازم دارد تا رطوبت محیط را تامین کند و باعث خنک شدن هوای محیط نیز میشود . با این حال برخی از مردم از دستگاه بخار سرد و برخی از بخار گرم در محل خود استفاده میکنند.

10. نکته آخر که باید به آن توجه نمود هزینه و گارانتی دستگاه رطوبت ساز میباشد که در انواع مدل ها و ابعاد طراحی و تولید میشود پس در هنگام خرید باید به قدرت رطوبت دهی ، مقدار محیط قابل پوشش مصرف برق و.... توجه نمود در وبسایت آریا تجهیزات میتوانید تمام مدل ها را با قیمت مشاهده ، مقایسه و خرید کنید همچنین با مراجعه به مقاله نحوه کار رطوبت ساز التراسونیک از نحوه کار و کاربرد مه ساز مطلع شوید.

مه ساز و رطوبت ساز

دستگاه رطوبت ساز مورد استفاده در سالن پرندگان بهتر است از دستگاه رطوبت ساز التراسونیک که آب را بصورت ذرات بسیار ریز تبدیل میکند استفاده گردد. تبدیل قطرات آب به ذرات ریز توسط رطوبت ساز و تبدیل به بخار و یا مه باعث افزایش رطوبت در محیط شده و رطوبت مورد نیاز سالن را تامین مینماید.

سیستم مه پاش با نام های دیگر از قبیل سیستم میت یا فوگو ، سیستم رطوبت ساز نازلی یا مه ساز نیز مشهور است، دستگاهی جهت تامین رطوبت انواع سالن های گلخانه ، پرورش قارچ ، پرورش زعفران ، سالن پرندگان ،فضاهای تفریحی مثل پارک ها و یا سالن های سر بسته و... با استفاده از نازل مه ساز تولید مه سرد می کنند.

اجزاء تشکیل دهنده سیستم های مه ساز 

شیر تنظیم فشار

این شیرها با توجه به اندازه نازل مه ساز ، در قسمت خروجی پرفشار پمپ، تعبیه شده و فشار ورودی به سیستم آنرا کنترل می کنند تا مانع خرابی نازل رطوبت ساز پرندگان و سایر اجزای تشکیل دهنده دستگاه مه پاش، شوند.

 

شیلنگ های پرفشار

از انواع شیلنک های پلی آمید یا لاستیکی و یا شیلنک های سیم دار و تفلونی در سیستم مه پاش استفاده می شود. از شیلنک ها که نیاز به آب پرفشار برای مه سازی نیاز دارند استفاده میگردد.

پمپ پیستونی فشار بالا

از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده یک سیستم رطوبت ساز پرندگان پمپ پیستونی می باشد که در اندازه ها و فشارهای متفاوت طراحی و تولید میشود.

نازل های رطوبت ساز

جهت تبدیل آب پرفشار به ذرات ریز از نازل هایی که در سایزهای متفاوت میباشد ساخته می شوند که با توجه به نیاز سیستم رطوبت ساز از سایزها و تعداد متفاوت نازل استفاده می شود . نازل رطوبت ساز از جنس  سرامیکی و استیل یا برنجی  می باشد.

سختی گیر

درمناطقی که کیفیت آب در آنجا درصد پایینی  و املاح زیادی را دارد باید از سیستم ته نشینی املاح و یا به اصطلاح سختی گیر استفاده نمود تا از مسدود شدن نازل رطوبت ساز جلوگیری کند سختی گیر املاح اضافی آب را می گیرد و مانع ته نشینی املاح اضافی در قسمت هایی از نازل میگردد.

پیشنهاد ما جهت مطالعه مقاله مشابه : راهنمای انتخاب بهترین رطوبت ساز

رطوبت ساز

مزایا استفاده از رطوبت ساز پرنگان

استفاده از رطوبت ساز پرندگان در سالن های  پرورش مرغ و سایر پرندگان مزایای زیر را خواهد داشت :

  • مطبوع شدن هوا در سالن های نگه دار ی طیور
  • افزایش مقاومت در بدن پرنده
  • کاهش استرس دمایی و در نتیجه افزایش تولید گوشت و تخم پرنده
  • کاهش امکان ابتلا به انواع بیماری ها در سالن پرورش
  • کاهش تلفات و مرگ و میر حیوانات

نکاتی در مورد انتخاب رطوبت ساز مناسب برای سالن پرندگان شما:

  • اندازه سالن: هنگام انتخاب رطوبت ساز، اندازه سالن خود را در نظر بگیرید. رطوبت ساز باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند رطوبت مورد نیاز کل سالن را تامین کند.
  • تعداد پرندگان: تعداد پرندگانی که در سالن نگهداری می کنید را نیز در نظر بگیرید. رطوبت ساز باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند رطوبت مورد نیاز همه پرندگان را تامین کند.
  • نوع رطوبت ساز: چند نوع مختلف رطوبت ساز در بازار وجود دارد. رایج ترین نوع رطوبت ساز التراسونیک است. رطوبت سازهای التراسونیک با استفاده از امواج صوتی برای تبدیل آب به مه ریز کار می کنند. این نوع رطوبت ساز برای سالن های پرندگان ایده آل است زیرا بی صدا و کارآمد هستند.
  • ویژگی ها: برخی از رطوبت سازها دارای ویژگی های اضافی مانند هیگروستات هستند که به طور خودکار رطوبت را در سطح مورد نظر شما حفظ می کند.

مهم است که قبل از خرید رطوبت ساز، تحقیقات خود را انجام دهید و رطوبت سازی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای خاص شما باشد.

نتیجه گیری:

کسانی که قصد نگهداری از پرندگان در سالن را دارند، اولین هدف آنها کسب درآمد از فروش جوجه های چند ماهه و بعضا تخم های نطفه دار این پرنده ها می باشد. در کنار آن به علاقه خود یعنی پرورش پرندگان نیز خواهند رسید

مجموعه آریا تجهیزات تمامی تجهیزات صنعتی مثل دستگاه های رطوبت ساز بهترین صنعت را تولید میکند.و انواع اطلاعات مثل  راهنمای خرید رطوبت ساز التراسونیک ارائه می دهد که بهترین صنعت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟