پشتیبانی 24/7

021-28421310

ارسال سراسر ایران

برای تهران و شهرستان ها

دستگاه سیل چیست؟ + کاربردهای آن

دستگاه سیل چیست؟
فهرست مطالب

مقدمه: دستگاه سیل چیست؟

اگر نام دستگاه سیل به گوش شما خورده باشد حتما این سوال هم برای شما پیش آمده است که دستگاه سیل چیست و چه کاربردی دارد؟ سیل در واقع یک کلمه انگلیسی به معنای عایق کردن است و دستگاه سیل وسیله‌ای است که به کمک آن انواع مواد غذایی، شیمیایی و دارویی را بسته‌بندی می‌کنند. این دستگاه با چسباندن پلاستیک یا فویل بر دهانه ظرف مواد و بستن تمام راه‌های ورود از مواد داخل آن محافظت می‌کند.

علاوه بر هوا این بسته‌بندی جلوی ورود اشعه‌های خطرناک  و غبار را نیز به محتویات داخل ظرف می‌گیرد. دستگاه سیل برای اطمینان از اینکه مواد از مرحله تولید تا زمانی که به دست مشتری می‌رسند دست‌نخورده باقی می‌ماند نیز استفاده می‌شود. این برای مواد غذایی که رعایت بهداشت در آن‌ها مهم است و داروهایی که باید ایزوله بمانند اهمیت بیشتری دارد.

انواع دستگاه سیل را بشناسید !

دستگاه سیل انواع مختلفی دارد که بسته به موادی که می‌خواهید بسته‌بندی کنید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال برای بسته بندی و سیل ظروف مواد غذایی، دارویی که به صورت شیشه و یا پلاستیکی می باشند باید از دستگاه سیل متفاوتی استفاده کرد که هرکدام کاربردهای مختلفی دارند بنابراین باید مناسب ترین دستگاه را برای سیل کردن انتخاب کرد. در ادامه مهم ترین انواع آن را معرفی می‌کنیم:

 

دستگاه سیل چیست؟ + کاربردهای آن

۱. دستگاه سیل حرارتی

دستگاه سیل حرارتی برای بسته‌بندی مواد غذایی در ظروف یک بار مصرف استفاده می‌شوند. بسته‌بندی در این نوع به کمک سلفون انجام می‌شود. این نوع خود می‌تواند شامل انواع گوناگونی چون دستگاه سیل حرارتی رومیزی کشویی، رومیزی روتاری و سیل ریلی خطی می‌شود. از سیل رومیزی کشویی برای حجم کم و از سیل ریلی خطی برای حجم بالا استفاده می‌گردد. شما بسته به حجم کار خود می‌توانید یکی از این انواع را خریداری کنید.

دستگاه سیل خطی در انواع تک لاین، دو لاین یا بیشتر تولید می‌شود و امکان نصب تاریخ‌زن حرارتی نیز بر روی آن وجود دارد.

دستگاه سیل روتاری را می‌توان برای بسته‌بندی مواد غذایی پخته یا نیمه آماده، ترشیجات و سبزی استفاده کرد. این دستگاه سرعت بسیار خوبی دارد و می‌توان به طور هم زمان چندین ظرف را بسته‌بندی کند.

جنس بدنه سیل حرارتی معمولا استیل یا گالوانیزه است و به طور مکانیکی کار می‌کند. این دستگاه معمولا به یک نمایشگر نیز مجهز است.

نحوه کار دستگاه سیل حرارتی

کافی است که ظرف حاوی ماده غذایی را درون دستگاه سیل قرار دهید تا دستگاه با استفاده از یک مقاومت حرارتی سلفون را گرم کرده و دور تا دور ظرف شما بپیچد و سلفون اضافی را جدا کند. از این دستگاه می‌توان برای بسته‌بندی انواع ظروف پلاستیکی چهار گوشه و استوانه‌ای استفاده کرد.

۲. دستگاه سیل القایی | دستگاه سیل چیست ؟

این دستگاه نمونه‌ای بسیار پر استفاده در کارگاه‌های بزرگ است. این دستگاه سرعت خیلی خوبی دارد و برای استفاده در تناژ بالا بسیار مناسب است. جنس بدنه آن استیل است و با برق خانگی کار می‌کند. این دستگاه از سلفون آلومینیوم دار برای بسته‌بندی محصول شما استفاده می‌کند. این دستگاه به دو نمونه دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شود. از آن می‌توان برای بسته‌بندی قوطی و بطری استفاده کرد.

نحوه کار دستگاه سیل القایی دستی

در این نمونه ابتدا سلفون آلومینیوم دار را روی ظرف خود می‌گذارید و دستگاه را روی سلفون می‌گیرید تا با تولید اشعه سلفون کاملا روی در ظرف شما پرس شود.

نحوه کار دستگاه سیل القایی اتوماتیک

این دستگاه معمولا برای کارخانه‌ها یا کارگاه‌هایی که خط تولید دارند به کار می‌رود تا به طور خودکار محصولات تولید شده بسته‌بندی شوند. در این روش سلفون روی درب محصول قرار گرفته و در جریان خط تولید تک تک محصولات از زیر اشعه دستگاه عبور می‌کنند و فویل روی آن‌ها پرس می‌شود.

 

دستگاه سیل القایی

 

پیشنهاد ما جهت مطالعه مقاله بیشتر …

 

۳. دستگاه سیل لیوان 

این دستگاه نیز برای پوشاندن روی لیوان با لایه‌ای از سلفون یا فویل آلومینیوم به کار می‌رود و شامل سه نوع دستی ، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است. تفاوت این سه نوع فقط در این است که مدل دستی به یک اپراتور نیاز دارد. و در مدل های دیگر به صورت اتومات بسته بندی انجام می شود کافی است که لیوان را داخل دستگاه بگذارید تا روی آن با فویل پرس شود.

کاربرد دستگاه سیل لیوان 

دستگاه سیل لیوان برای پلمپ و بسته بندی ظروف و دهانه لیوان آبمیوه، بستنی، دسر و… مورد استفاده قرار می گیرد. سیل لیوانی بیشتر در  کافی شاپ ها، رستوران و هتل ها استفاده می شود که نیاز به بسته بندی سریع و با دقت ظروف یکبار مصرف می باشد که اینکار باعث جلوگیری از ورود هرگونه الودگی به درون ظروف می شود.

۴.  دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم یک دستگاه است که برای حذف هوا از بسته‌بندی محصولات و ایجاد محیط وکیوم درون آن ها استفاده می‌شود. این دستگاه به‌طور گسترده در صنایع غذایی، خانگی و تجاری استفاده می‌شود.

عملکرد دستگاه سیل وکیوم به این صورت است که ابتدا محصول در یک پلاستیک مخصوص قرار داده می‌شود. سپس دستگاه با استفاده از یک مکش هوا، هوای موجود در داخل بسته را از طریق یک شیار از آن خارج می‌کند و محیط وکیوم را ایجاد می‌کند. در ادامه، دستگاه پلاستیک را سیل می‌کند تا هوا و رطوبت بیرونی وارد بسته نشود و محافظت از محتویات داخلی را تضمین کند.

همچنین از این دستگاه می‌توان برای بسته‌بندی انواع ظروف پلاستیکی استفاده کرد. همچنین از دیگر مزایای آن این است که می‌توان یک تاریخ‌زن حرارتی هم روی آن نصب کرد.

دستگاه سیل وکیوم خانگی

دستگاه وکیوم به صورت انواع دستگاه وکیوم خانگی نیز وجود دارد. از آن می‌توان برای بسته‌بندی انواع ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی استفاده کرد. اگر قصد دارید که در خانه خود موادی چون سالاد، ماست، میوه‌ها، شیرینی و ترشیجات را بسته‌بندی کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از دستگاه سیل وکیوم خانگی است.

۵. دستگاه سیل تمام اتوماتیک

این دستگاه معمولا در کارخانه‌ها استفاده می‌شود. از آن می‌توان برای بسته‌بندی انواع فرآورده‌های گوشتی مثل کالباس، ژامبون و سوسیس استفاده کرد. این دستگاه امکان بسته‌بندی تناژ بالای مواد غذایی را در زمان کم فراهم ‌می‌آورد.

نحوه کار دستگاه سیل تمام اتوماتیک

در این نمونه باید ابتدا مواد غذایی را در ظرف بگذارید و سپس روی نوار ریل دستگاه قرار دهید. ریل دستگاه ظرف را به داخل دستگاه می‌برد و به صورت بسته‌بندی شده خارج می‌کند.

حتما بخوانید ... !  تفاوت دستگاه سیل وکیوم با سیل حرارتی چیست؟

نتیجه‌گیری

بسته‌بندی مواد غذایی یا شیمیایی از مواردی است که اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی به آن نیازمند هستند. بسته‌بندی باعث ماندگاری بالاتر محصول و حفظ کیفیت آن می‌شود. به علاوه برای اطمینان از دست‌نخورده ماندن محصول از تولید تا مصرف نیاز به یک بسته‌بندی مناسب است. بسته‌بندی حتی می‌تواند به عنوان برند و تبلیغات نیز مورد استفاده قرار بگیرد. بسیاری از دستگاه‌های سیل این امکان را فراهم کرده‌اند که از سلفون یا فویل‌ها آلومینیومی استفاده کنید که روی آن طرح‌های تبلیغاتی چاپ شده است.

 حتی اگر لازم می‌بینید که در خانه مواد غذایی را بسته‌بندی و نگهداری کنید می‌توانید از بعضی دستگاه‌های سیل ساده‌تر استفاده نمایید. در این مقاله به توضیح اینکه دستگاه سیل چیست پرداختیم. همچنین شرح شیوه کار دستگاه سیل و معرفی انواع سیل و ویژگی‌ها مختلف آن‌ها را بیان کردیم. در صورتی که در این‌باره سوالی دارید یا برای خرید دستگاه سیل نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟